Waarom op dieet gaan volgens mij (niet) werkt?

Disclaimer: ik ben geen wetenschapper, dokter of diëtist. Alles wat je hieronder leest is gebaseerd op mijn persoonlijke mening en ervaringen.

Het klinkt toch simpel: ‘eet minder en je zal vermageren of eet meer en je zal erbij komen’. Makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je ooit gehoord van een tijger die op dieet is in de jungle? Waarschijnlijk niet! Diëten zoals we nu doen is niet natuurlijk. Ik zal proberen duidelijk te maken waarom diëten tijdelijk misschien wel werkt maar op langere termijn niet. Om mijn standpunt te verduidelijken richt ik me zoveel mogelijk op betrouwbare onderzoeken en bronnen. Verder zal ik ook mijn persoonlijke ervaring met de resultaten van de onderzoeken af toetsen.

Diëten zoals we nu doen is niet natuurlijk.

Tussen 2013 en 2016 probeerden bijna de helft van de Amerikanen om op dieet te gaan (Crescent B et al., 2019). Minder eten, meer sporten en verschillende andere technieken werden gebruikt om gewicht te verliezen.

Overgewicht is van de meest besproken thema’s van onze tijd. Maar door de populariteit van de thema zijn er ook veel ‘logische’ uitspraken die niet kloppen. Extreem sport, low carb, heel weinig eten, veel water drinken, maaltijden skippen zijn misschien bekende manieren om gewicht te verliezen maar ze werken niet op lange termijn (10 Weight Loss Myths, 2021).

Onze gewoontes bepalen voor een groot stuk wie we zijn. Als iets niet je gewoonte is en het kost je moeite om het te doen, dan zal je het waarschijnlijk niet lang volhouden. Dit is het probleem met diëten. Je volgt een regime en krijgt (tijdelijke)resultaten, maar omdat die regime niet je gewoonte is kan je het ook niet volhouden. Je stopt ermee en krijgt de kilo’s terug.

Door gelijk welk dieet te volgen kan je 5 tot 10 procent van je gewicht verliezen, maar zodra je ermee stopt komen de kilo’s terug (Wolpert, 2007). Volgens dezelfde artikel zou het zelfs beter geweest zijn om niet op dieet te zijn geweest. En het is vaak erger voor je gezondheid om herhalend gewicht te verliezen en dan terug bij te komen.

Door gelijk welk dieet te volgen kan je 5 tot 10 procent van je gewicht verliezen, maar zodra je ermee stopt komen de kilo’s terug.

Verder is gewichtsverlies een complexprobleem. Er is een groot verschil tussen ingewikkelde en complexe problemen. Complexenproblemen hebben verschillende onderdelen zoals ingewikkelde problemen. Verschil is dat complexe problemen ook aan elkaar zijn verbonden. Als je een stukje van het probleem oplost wil niet zeggen dat je heel het probleem zal oplossen. Daarom moet gewichtsverlies als een gehele stuk bekijken worden. Dus niet als een ingewikkelde of simpele probleem maar als een complexprobleem.

Stress, slaap te kort en een verkeerde dieet zorgen ervoor dat je geen resultaten kan hebben op lange termijn(Surprising Reasons Why Your Diet Might Not Work, z.d.). En er zijn nog heel veel andere factoren die dieet zullen beïnvloeden. Het wordt dan een vicieuze cirkel.

Dus wat moet je dan wel doen om een gezond gewicht te bereiken? Ten eerste moet je realistisch en voorzichtig blijven. Als je te snel gewicht verliest kan dit ernstige gevolgen hebben. En de kilo’s dat je gedurende jaren bijvoegde kan je ze best ook niet in 2 maanden verliezen. Geef je lichaam wat tijd om zich aan te passen.  Ten tweede is het belangrijk om gezonde levensgewoontes beginnen te maken. Deze gewoontes moeten makkelijk en haalbaar blijven en mogen geen overlast zijn (voor jou) om ze te volgen. Ten derde probeer je constant jezelf eraan te herinneren waarom het belangrijk is voor jou om een gezond lichaamsgewicht te hebben. Zo zal je het niet vergeten. Val dus daarom aub niet voor de populaire dieet trucjes die op langere termijn geen nut hebben.

Bibliografie

10 weight loss myths. (2021, november 25). Nhs.Uk. https://www.nhs.uk/live-well/healthy-weight/managing-your-weight/ten-weight-loss-myths/

Crescent B, M., Kirsen A, H., Sarafrazi, N., & L. Ogden, C. (2019, juni 7). Attempts to Lose Weight Among Adults in the United States, 2013–2016. https://www.cdc.gov/nchs/products/databriefs/db313.htm

Surprising reasons why your diet might not work. (z.d.). BBC Food. Geraadpleegd 28 mei 2022, van https://www.bbc.co.uk/food/articles/why_dieting_doesnt_work

Wolpert, S. (2007, april 3). Dieting does not work, UCLA researchers report. UCLA. https://newsroom.ucla.edu/releases/Dieting-Does-Not-Work-UCLA-Researchers-7832

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.